Vahvista yrityskuvaasi
Yrityksen brändi on tärkeä osa sen menestystä, sillä sen avulla kerrotaan ytimekkäästi kuka ja mitä yritys on. Brändi tulee rakentaa huolellisesti alusta loppuun ottaen kaikki yksityiskohdat huomioon. Brändin luominen on tarkkaa puuhaa, sillä se koostuu monista, yllättävän pienistä asioista. Yrityksen ympärille muodostunut lataus, arvostus ja maine tiivistyvät lopulta yrityksen brändiksi, jolla sen tulee tehdä itseään tunnetuksi muille. Yrityksen tulee rohkeasti olla itsensä näköinen. Kun arvot, liikeidea ja tuote ovat selkeitä, on brändiä helppo tuoda esille. Kannattaa olla rohkeasti erilainen, sillä nykyisessä globaalissa kilpailussa on tärkeää erottua edukseen. Yrityksen brändiä muokatessa on hyvä muistaa että ihan kaikkia ei voi aina miellyttää mutta tärkeintä on seisoa oman merkin takana. Huonoiksi havaittuja valintoja voi muuttaa jälkeenpäin mutta brändi tulee rakentaa vahvalle ja hyvin harkitulle pohjalle.
Yrityslahjojen ja hyvien suhteiden merkitys
Arkisissa yritysmaailman tapahtumissa brändiä vahvistetaan pienillä teoilla, aktiivisilla asiakaskontakteilla ja yrityskumppaneiden huomioimisella. Hienojen puheiden lisäksi tarvitaan myös tekoja. On hyvä ottaa osaa messuihin, urheilutapahtumiin ja muihin alueen tempauksiin. Tällöin yritys on aktiivinen osallistuja ja luo näin positiivista mainetta. Yritysmaailmassa eletään sesongista toiseen, ja jouluna, kesälomien alussa, pääsiäisenä sekä uutena vuotena on oikea aika kiinnittää huomio asiakkaisiin. Asiakkaita on hyvä muistaa laadukkailla yrityslahjoilla ja yrityskumppaneita liikelahjoilla. Yritys jää tällöin asiakkaiden mieleen. Muille kumppaneille liikelahjat ovat osoitus hyvästä yhteistyöstä ja jatkumon tae tulevaisuudessa. Hyvien suhteiden vaaliminen on tärkeää työtä. Brändiin liittyy myös hyvät, harkitut sloganit ja mahdollinen tunnusmusiikki. Tuotteet, jotka ovat lähellä kilpailijoiden tuotteita tarvitsevat muista erottavan mielikuvan. Tällaisia voivat olla vaikkapa tarttuva musiikkikappale, mieleen jäävän slogan tai jokin muu positiivinen mielleyhtymä. Yrityksen tunnus on hyvä liittää mahdollisimman moneen paikkaan niin liikelahjoihin, sosiaaliseen mediaan kuin mainoksiin.
Sosiaalinen media
Sosiaalinen media on tärkeä väline tämän päivän kilpailussa ja sen käyttöön kannattaa panostaa. Parhaimmillaan asiakkaat auttavat yrityksen imagon ja maineen tukemisessa. Huonosti hoidettu some-kanava taas kääntyy nopeasti yritystä vastaan. Suurempien yritysten sosiaalisen median hoito ja mainonta kannattaa antaa hoidettavaksi omalle tiimilleen, sillä se vaatii yllättävän paljon aikaa. Sanotaan, että kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta. Yritysmaailmassa huomion on kuitenkin oltava pääosin positiivista, ja kömmähdyksiin taas tulee reagoida salamannopeasti. Virheen hoitaminen kunnialla voi poikia positiivista palautetta, ja on omiaan vahvistamaan yrityksen brändiä.